easypagelogo
Dè webwinkel voor SCDiet - Diabetes - Low-Carb producten
          o.a. Freeda vitaminen en voedingssupplementen.



Afbeelding / Picture Afbeelding / Picture Afbeelding / Picture Afbeelding / Picture Afbeelding / Picture Afbeelding / Picture
Hazelnoten, Amandelen, Pecannoten, Walnoten, Macademianoten en Amandelmeel.

Door de eeuwen heen zijn noten een belangrijk voedingsmiddel geweest over de hele wereld. Verse noten vormen een traditioneel onderdeel van het voedingspatroon in tal van landen en voegen een bijzondere smaak toe aan groenten, kruiden, specerijen, fruit, kaas of vlees. Noten van de boom zijn altijd een succes en een heerlijke aanvulling voor bijna elk recept. Ook cashewnoten, paranoten en pistachenoten zijn boomnoten.

Noten zijn cholestrolvrij en zitten boordevol belangrijke voedingsstoffen, met inbegrip van eiwitten en vezels. Bovendien zijn noten een rijke bron van vitamines, waaronder foliumzuur, niacine en de vitamines E en B6. Ook zijn noten rijk aan mineralen, zoals magnesium, zink, selenium, fosfor en kalium.

Gemiddeld 85% van het vet in noten is onverzadigd.
In noten zit relatief veel vet, maar vooral onverzadigde vetten. U moet nooit alleen kijken naar het vetgehalte, maar vooral ook naar het soort vetten die U opneemt. Verzadigde vetten doen het cholestrolgehalte vaak aanzienlijk stijgen. Onverzadigde vetten daarentegen, zoals meervoudig onverzadigde vetzuren (M.O.V.) en enkelvoudig onverzadigde vetzuren kunnen zelfs het slechte cholesterolgehalte (LDL) verlagen.

Regelmatig eten van noten kan helpen om de kans op een hartkwaal te verkleinen.
Recente medische studies geven aan dat noten een belangrijke rol kunnen spelen in het reduceren van een hartkwaal. In een van de studies vonden de onderzoekers dat, hoewel de positieve effecten voor regelmatige eters van noten het grootst waren, ook personen die minder dan 1x per week noten nuttigden, 25% minder hartklachten hadden dan degenen die helemaal geen noten aten.
In een andere studie bleek dat bij vrouwen die circa 150 gram noten per week aten, circa 33% minder hartaanvallen voorkwamen ten opzichte van de groep die geen noten hadden gegeten. Bij mannen heeft men dezelfde effecten waargenomen.

Eet gerust noten als U op Uw gewicht moet letten. Een handje noten (circa 30 gram) per dag is prima voor de spijsvertering en kan helpen om Uw eetlust in te tomen.
Kijk voor meer informatie over noten en gezondheid op www.nuthealth.org

Tips om te roosteren.

Het zelf roosteren van hele of gehakte noten is niet moeilijk en geeft extra geur en smaak aan de noten. U weet dan ook zeker dat er geen toevoegingen zijn gebruikt, die er niet in horen.

Leg voor extra geur en smaak fijngehakte of hele noten in een enkele laag in een bakpan, het kan zonder olie, kokosolie of roomboter, maar vooral bij Macademianoten is het roosteren in boter bijzonder smakelijk.

Rooster de noten 5 tot 10 minuten op 175 graden tot ze goudbruin zien. Schep de noten een of twee keer om tot ze rondom licht geroosterd zijn. 
Het kan ook in een koekenpan op het foruis geroosterd worden, onder af en toe omschudden.

Haal de bakpan uit de oven of de koekenpan van het vuur en laat de noten afkoelen, voeg eventueel zou naar keuze toe als de noten nog warm zijn.

Laat de noten niet te donker worden in de bakpan of koekenpan, want tijdens het afkoelen zullen de noten nog wat bruiner kleuren.





Afbeelding / Picture   Zuiveringszout
Zuiveringszout (natriumbicarbonaat) ook wel baking soda, is een rijsmiddel; het vervangt bakpoeder. Wrijf het door een zeefje als er klontjes inzitten.
Enkele tips:
Houdt U aan de opgegeven hoeveelheid en voeg het pas op het laatste moment toe;
Het zuur worden van melk kunt U voorkomen door toevoeging van een snuifje zuiveringszout;
Roze zalm blijft mooi  van kleur als U aan het kookwater wat zuiveringszout toevoegt;
Pannenkoeken zijn lichter verteerbaar als U in het deeg een snuifje zuiveringszout verwerkt.



Afbeelding / Picture  Hermesetas
Hermesetas Original maakt Uw koffie en thee zo zoet als U wilt, zonder maar een enkele ongewenst calorie. Hermesetas is een tafelzoetstof op basis van saccharine. De zoetkracht van een zoetje is gelijk aan die van èèn theelepel suiker à 5 gram. Saccharine is als zoetstof geschikt voor het SCDiet.

Hermesetas is ook verkrijgbaar in vloeibare vorm voor het zoeten van dranken, vruchtensappen en desserts. Hermesetas vloeibaar is ook geschikt voor koken, bakken en invriezen.





Vorige pagina

www.yourownchoice.nl   -  copyright©yourouwnchoice.nl


Last updated: 12-25-2006

Created with EasyPage